انواع جنگنده‌های نیروی هوایی عربستان سعودی ؛ + تصاویر |  جزئیاتی درباره نیروی هوایی سلطنتی عربستان

انواع جنگنده‌های نیروی هوایی عربستان سعودی ؛ + تصاویر | جزئیاتی درباره نیروی هوایی سلطنتی عربستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزیاتو، فهرست جهانی هواپیماهای مدرن نظامی (WDMMA) نشان می‌دهد که نیروی هوایی عربستان دارای ۷۰۲ فروند پرنده نظامی است

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزیاتو، فهرست جهانی هواپیماهای مدرن نظامی (WDMMA) نشان می‌دهد که نیروی هوایی عربستان دارای ۷۰۲ فروند پرنده نظامی است که این کشور را در رده هفدهم از ۱۰۰ بال هوایی از ۷۴ کشور مورد بررسی قرار گرفته جای می‌دهد (صفحه نیروی هوایی عربستان در WDMMA آخرین بار در سال ۲۰۲۱ به‌روزرسانی شده است). از این ۷۰۲ فروند پرنده نظامی، ۳۸ فروند هواپیمای جنگنده هستند.

F-۱۵ Eagle ساخت بوئینگ (قبلاً مک دانل داگلاس)

مسلماً قوی‌ترین و مهم‌ترین پرنده نظامی در زرادخانه نیروی هوایی عربستان سعودی جنگنده آمریکایی F-۱۵ Eagle است. به هر حال، عربستان سعودی یکی از تنها سه مشتری غیرآمریکایی ایگل است، در حالی که دو دارنده دیگر این جنگنده نیروی هوایی اسرائیل (IAF) و نیروی دفاع هوایی ژاپن (JASDF) هستند؛ به بیان دیگر، F-۱۵ به نیروهای مسلح عربستان سعودی امکانی را می‌دهد که هیچ یک از متحدان آمریکا در ناتو از آن برخوردار نیستند. چیزی که F-۱۵ Eagle را برای عربستان‌های مهم‌تر و قابل افتخار می‌سازد این است که این جنگنده بود که تنها شکارهای موفق هوا به هوای “تایید شده” نیروی هوایی عربستان را در برابر هواپیماهای سرنشین دار دشمن به ثمر رسانده است.

F-۱۵E Strike Eagle یا F-۱۵S/SA

نسخه نهایی F-۱۵ که در نقش‌های رزمی هوا به هوا و هوا به زمین بسیار توانمند است، F-۱۵E Strike Eagle نام دارد. WDMMA مدعی است که ۱۶۷ فروند Strike Eagle دو سرنشینه در زرادخانه نیروی هوایی عربستان موجود است، بیش از ۲.۵ برابر بیشتر از تعداد جنگنده‌های اف-۱۵ مدل C/D.

Eurofighter Typhoon

عربستان سعودی ناراضی از اینکه صرفاً به ایالات متحده به عنوان تامین کننده هواپیماهای جنگنده اش متکی باشد، به برخی از شرکای اروپایی اش نیز روی آورده است، و Eurofighter، جنگنده مشترک بریتانیا، آلمان، ایتالیا و اسپانیا، مثالی از این موضوع است. هم WDMMA و هم وب‌سایت امنیت و دفاع اروپا (ESD) تأیید می‌کنند که نیروی هوایی عربستان دارای ۷۲ فروند تایفون است،

Panavia Tornado

از آنجایی که در بالا به تلاش برای جایگزینی تورنادوهای نیروی هوایی عربستان سعودی اشاره کردیم، مناسب است که در قسمت آخر این بحث به این جنگنده توانمند و کارآزموده بپردازیم. کار این جنگنده در نیروی هوایی عربستان هنوز به پایان نرسیده است، زیرا هنوز ۸۱ فروند از آن در زرادخانه نیروی هوایی این کشور یافت می‌شود. مانند یوروفایتر، تورنادو یک سرمایه‌گذاری چندملیتی است، و این بار این سرمایه‌گذاری بین بریتانیا، ایتالیا و آلمان بوده است.